amaran

Hotel Mewah di Gunung Jerai, Gurun

Tentang

Gunung Jerai atau sebelum ini dikenali sebagai Puncak Kedah adalah sebuah gunung yang terletak di negeri Kedah, Malaysia, dengan kedudukannya berada di antara kedua-dua sempadan daerah Kuala Muda dan Yan. Apabila pengunjung memanjat gunung ini dan kemudiannya berjaya tiba di puncak, mereka akan menemui papan maklumat yang menyatakan bahawa gunung ini dahulunya merupakan sebuah pulau yang dipanggil Pulau Serai sebelum paras laut menyusut lalu menyebabkan pulau ini menjadi gunung seperti sekarang. Gunung itu sendiri adalah satu-satunya struktur muka bumi yang terpencil dari geografi di sekelilingnya dan terasing dari banjaran gunung-gunung lain di Semenanjung Malaysia, yang merupakan banjaran batu kapur besar dengan ketinggian 1,175 meter. Oleh itu, boleh dikatakan bahawa gunung ini adalah seolah-olah penjaga bagi negeri ini, kerana ia adalah satu-satunya struktur yang menonjol di antara sawah-sawah padi yang rata yang berada di sekitar negeri Kedah.


Oleh sebab faktor ketinggian gunung ini berbanding dengan kawasan persekitarannya, gunung ini dapat dilihat dari negeri jiran Pulau Pinang yang beratus kilometer jauhnya, namun ini bergantung pada keadaan cuaca pada waktu itu. Malah, peniaga dan pelaut dari India juga menggunakan gunung ini sebagai petunjuk bagi jalan pelayaran lebih daripada 1,500 tahun yang lalu. Pada satu ketika dahulu, gunung ini pernah dianggap sebagai tempat suci oleh orang Melayu lama, yang kemudiannya menyebabkan mereka membina kuil-kuil dari kaki bukit hingga ke puncak. Kebanyakan bahagian daripada gunung itu diliputi oleh hutan dipterokarp bukit dan dipterokarp atas di mana suhu purata adalah sekitar 19 ° C hingga 24 ° C setiap tahun.


Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kapal Terbang

Terdapat penerbangan ke Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Abdul Halim dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang disediakan oleh Malaysia Airlines dan Air Asia. Apabila turun dari lapangan terbang, pengujung boleh pergi ke Gunung Jerai menggunakan bas, teksi atau menyewa kereta.


Menggunakan Kereta

Mereka yang memandu dari Kuala Lumpur boleh memandu melalui Lebuhraya Utara-Selatan / E1 untuk akses segera ke Gunung Jerai. Perjalanan boleh mengambil masa sehingga empat jam dan empat puluh minit bergantung kepada keadaan lalu lintas semasa.


Menggunakan Bas

Terminal bas ekspres terdekat adalah Terminal Ukir Square yang terletak di Jalan Kuala Ketil, Sungai Petani. Ambil perjalanan terus ke Sungai Petani dari terminal Terminal Bersepadu Selatan (TBS) menggunakan perkhidmatan bas ekspres seperti Sri Maju Express, Mayang Sari dan Transnasional Express. Dari sini, pengunjung boleh mengambil bas laluan tempatan, teksi atau menyewa kereta untuk pergi ke Gunung Jerai.


Tarikan Pelancongan

Muzium Perhutanan Gunung Jerai

Ketika pengunjung sedang mendaki ke puncak Gunung Jerai, di sepanjang jalan pendakian tersebut, mereka dapat mencari Muzium Perhutanan Gunung Jerai terletak di tengah-tengah jalan. Diuruskan di bawah Jabatan Hutan Orissa, muzium ini mempunyai koleksi maklumat mengenai kawasan perhutanan tempatan, di mana terdapat banyak flora untuk melihat seperti Tongkat Ali, kacip Fatima, deer Eye Mouse, Orkid Liar, Loji Pitcher, pokok Cina Maki dan banyak lagi. Di samping itu, terdapat pelbagai koleksi fauna yang dipelihara dan diawet untuk tatapan pengunjung seperti seperti rama-rama, rama-rama, kumbang, labah-labah, jangkrik, kalajengking dan serangga-serangga lain. Pelbagai hasil kraftangan yang diperbuat dari hasil-hasil kayu dan perhutanan juga dipamerkan di sini. Muzium ini biasanya dibuka dari jam 9.00 pagi hingga 5.00 petang dan tidak ada bayaran masuk yang dikenakan kepada pengunjung.


Air Terjun Alor Naga

Air terjun Alor Naga adalah air terjun yang juga terletak berdekatan dengan puncak Gunung Jerai, dengan ketinggian sekitar 900 meter di atas paras laut. Memandangkan lokasinya, ia mungkin kelihatan kurang dikunjungi. Walau bagaimanapun, untuk pergi ke air terjun ini sebenarnya agak mudah kerana terdapat laluan anak-anak tangga yang diperbuat daripada konkrit dari Jerai Regency Resort yang akan terus turun ke Gurun, di mana berjalan kaki melalui anak-anak tangga ini akan mengambil masa perjalanan selama 30 minit. Air terjun di sini sememangnya memukau dan persekitarannya masih kurang disentuh oleh aktiviti pembangunan manusia, oleh itu ia adalah sesuatu yang berbaloi untuk dilihat apabila tiba di sini.