amaran

Hotel Mewah di Pantai Cahaya Bulan (PCB), Kota Bharu

Tentang

Pantai Cahaya Bulan adalah salah satu pantai yang paling terkenal di Kelantan Darul Naim, Malaysia. Ia terletak 10 kilometer dari Kota Bharu, ibu kota Kelantan. Pantai sepanjang 1.2 kilometer ini adalah kawasan pendaratan Tentera Jepun untuk menyerang British pada tahun 1941. Pantai Cahaya Bula sebelum ini dikenali sebagai Pantai Cinta Berahi, nama yang diberikan seorang askar British dalam masa Perang Dunia II. Pada masa itu, dia menderita kerana cintanya sukar. Sesetengah penduduk tempatan masih memilih nama ini dan merujuk ke pantai ini sebagai PCB. Pantai ini terkenal dengan kawasan yang panjang dan luas bersama-sama dengan pasir halus dan air yang jernih. Dilengkapi dengan Casuarinas dan pokok kelapa, ia menjadi tempat berkelah yang paling digemari dalam kalangan penduduk tempatan dan luar terutama pada hujung minggu. Pelancong dilarang berenang kerana ombak kuat tetapi mereka boleh melakukan aktiviti lain seperti bermain layang-layang dan memancing.


Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kereta

Untuk sampai ke destinasi dari ibu kota Kelantan, anda boleh memandu dari Kota Bharu melalui Jalan Pengkalan Chepa / Route 57, laluan terpantas, dalam masa 28 minit sahaja. Anda juga boleh melakukan perjalanan melalui Jalan Pantai Cahaya Bulan / Laluan 233 yang akan mengambil masa kira-kira 31 minit untuk sampai ke destinasi.


Menggunakan Kapal Terbang

Dengan udara dari Kuala Lumpur, anda boleh memilih untuk mengambil penerbangan domestik dari Malaysia Airlines, AirAsia, Firefly atau Malindo Air ke Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.


Tarikan Pelancongan

Medan Ikan Bakar Sungai Buloh

Sekiranya anda menginginkan makanan laut yang segar, jangan lupa untuk mencuba makanan di sini. Dengan bunyi arus sungai yang menenangkan, anda boleh duduk dan menikmati ikan segar panggang yang lazat, udang mentega, sotong sumbat dan kerang masam manis yang ditawarkan pada harga yang sangat baik. Restoran mesra keluarga ini hanya dibuka untuk makan malam.


Pasar Siti Khadijah

Terletak beberapa kilometer dari Pantai Cahaya Bulan, pasar besar ini adalah ikon pelancongan. Pasar yang didominasi wanita ini adalah tarikan pelancongan yang unik dan meriah pada hari Ahad dan cuti sekolah. Penduduk di sekitar Kota Bharu kerap datang untuk membeli barangan asas dan keperluan dapur. Pasar ini juga terkenal dengan peralatan dapur murah, pakaian, makanan tempatan dan cenderahati. Kemeriahan tawar-menawar di sini menjadikannya lebih menarik untuk pelancong berbelanja. Pasar Siti Khadijah dibuka setiap hari dari 7 pagi dan ditutup pada 6 petang. Justeru, jelas bahawa pasaran ini patut dikunjungi.


Wakaf Che Yeh

Pasar malam Wakaf Che Yeh membolehkan anda mengalami suasana malam yang sibuk dengan peniaga yang menjual barangan dan menawarkan harga tidak dapat dinafikan murah dan berpatutan. Amatlah merugi jika anda tidak berhenti seketika untuk mengunjungi pasar ini. Kawasan pasar malam ini adalah pasar borong yang membekalkan barangan basah dan barangan asas. Anda juga boleh membeli jersi bola sepak, pakaian batik dan cenderahati yang simbolik di sini. Sebagai salah satu simbol pelancongan, Kerajaan Negeri telah membuat banyak perkembangan infrastruktur seperti pembukaan hotel baru, bangunan perniagaan dan kedai makan seperti McDonald's. Pastikan anda melawat tempat ini dalam perjalanan anda ke Pantai Cahaya Bulan.


Hotel

Renaissance Kota Bharu Hotel

Hotel bertaraf 5 bintang ini menawarkan penginapan mewah dari hanya RM273. Ia terletak di ibu kota dan enam kilometer dari Pantai Cahaya Bulan. Ia juga berhampiran dengan Pasar Siti Khadijah, Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra dan Muzium Kraf dan Pusat Kraftangan. Tidak hanya itu, hotel ini menyediakan kolam renang yang luas yang dapat anda nikmati bersama orang yang anda sayangi. Tempat letak kereta yang mencukupi juga disediakan untuk pengunjung. Oleh itu, ini akan menjadi salah satu tempat terbaik yang menawarkan penginapan yang menjanjikan keselesaan.


Grand Riverview Hotel

Dengan harga bermula dari RM268 semalam, hotel 4-bintang ini menawarkan pemandangan yang indah dari tingkap bilik anda. Mesra keluarga ini menyediakan kawasan permainan kanak-kanak dan kolam kanak-kanak yang benar-benar selamat untuk anak-anak anda. Di samping itu, anda boleh menghilangkan stres anda di kolam renang luaran, pusat kecergasan atau mendapatkan urutan yang menenangkan. Kawasan tempat letak kereta yang disediakan boleh diakses untuk semua orang. Dengan semua yang dinyatakan di atas, saya yakin anda tahu apa yang perlu dilakukan sekarang!


evtbvsrwfq