amaran

Hotel Mewah di Tanjung Tokong, Pulau Pinang

Tentang

Tanjung Tokong adalah sebuah bandar kecil di pinggir bandar Georgetown, Pulau Pinang. Terletak tepat di sebelah timur laut Pulau Pinang, George Town, Tanjung Tokong pada awalnya merupakan sebuah perkampungan nelayan kecil walau bagaimanapun, telah berubah menjadi tempat kediaman mewah di George Town pada beberapa dekad kebelakangan ini. Tanjung Tokong dipercayai merupakan salah satu penempatan pertama orang Cina di Pulau Pinang, hampir 40 tahun sebelum Francis Light berlabuh ke pulau itu. Bermula sebagai sebuah perkampungan nelayan yang kecil, dan kemudian dengan program urbanisasi yang pesat bermula sekitar awal kurun ke-21, tempat itu kini dipenuhi dengan bangunan kediaman. Pada tahun 2004, Tanjung Tokong adalah salah satu tempat yang teruk terjejas dengan bencana tsunami Lautan Hindi, kerana lokasinya di pantai utara. Nama Tanjung Tokong berasal dari Kuil Tua Pek Kong yang terletak di bahagian utara kejiranan; kuil dalam Bahasa Cina adalah tokong.

Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kereta

Memandu ke Pulau Pinang merupakan salah satu kaedah pengangkutan biasa yang dipilih oleh kebanyakan pengunjung dari tanah besar Semenanjung Malaysia. Pemandu mempunyai pilihan untuk mengambil feri atau menggunakan Jambatan Pulau Pinang untuk sampai ke Pulau Pinang.

Menggunakan Feri

Terdapat hanya satu pelabuhan di tanah besar yang menyediakan perkhidmatan feri ke terminal pelabuhan Georgetown yang terletak di Butterworth. Di sini, perkhidmatan feri memenuhi semua kenderaan darat, dari motosikal terkecil, ke lori-lori besar. Pejalan kaki juga boleh menggunakan feri dari tanah besar ke pulau itu dan sebaliknya. Jarak antara terminal feri di George Town hanya lapan kilometer jauhnya.

Menggunakan Kapal Terbang

Perjalanan ke Pulau Pinang lebih mudah daripada sebelumnya dengan lapangan terbang antarabangsa yang dibina di pulau itu. Penerbangan harian dari KLIA, Singapura, dan Hong Kong. Dari lapangan terbang, ia akan mengambil kira kira-kira empat puluh minit untuk sampai ke Tanjung Tokong kerana lapangan terbang terletak di bahagian selatan pulau itu.

Tarikan Pelancongan

Kuil Tua Pek Kong

Kuil di mana Tanjung Tokong mendapatkan namanya. Kuil Tua Pek Kong bukan sahaja kuil yang paling penting di Pulau Pinang, tetapi juga salah satu kuil tertua di rantau ini. Ini adalah kuil yang dipercayai sebagai kuil Tua Pek Kong yang pertama di rantau ini dan telah menyebarkan penyembahan Tua Pek Kong di seluruh Malaysia dan juga Singapura. Tua Pek Kong adalah seorang lelaki bernama Zhang Li yang berasal dari suku Hakka di China. Dia melarikan diri dari China yang sedang bermasalah dan menuju ke Sumatra tetapi botnya dibawa oleh angin dan secara tidak sengaja, mendarat di Pulau Pinang. Dia kemudian menetap di sana bersama dua sahabatnya. Dia telah tiba di Pulau Pinang kira-kira empat puluh tahun sebelum Francis Light dan selepas kematiannya, orang-orang di Pulau Pinang mula menyembahnya. Orang-orang inilah yang membina Kuil Tua Pek Kong. Hari ini, Kuil Tua Pek Kong masih digunakan sebagai tempat ibadat. Walaupun ia tidak dihiasi sebagaimana kuil-kuil lain di George Town, kuil ini dipenuhi dengan sejarah, menjadikannya sangat penting kepada penduduk tempatan. Perayaan besar diadakan pada malam ke-14 Tahun Baru Cina manakala padah hari-hari lain, kuil itu senyap tanpa sebarang aktiviti selain sembahyang. Kuil ini terletak hanya dua puluh minit memandu dari pusat Tanjung Tokong.

Muzium Kaca Pulau Pinang

Ini adalah sebuah muzium milik persendirian. Di sini, pelawat akan mendapat peluang untuk melihat teknik membuat hiasan berasaskan kaca seperti yang digunakan dalam panel tingkap, dan cenderahati. Di sini, mereka juga mempunyai karya seni kaca terpanjang di Malaysia, yang disahkan oleh Buku Rekod Malaysia. Saiz karya seni adalah 40 kaki panjang dan 4.5 kaki tinggi, dengan tema 1Malaysia. Muzium Kaca hanya 5.4 kilometer jauhnya dari pusat Tanjung Tokong dan pemanduan akan mengambil masa kira-kira enam belas minit.

Hotel

Home Suites by Marina

Sebuah hotel mewah yang hanya lapan kilometer dari pusat Tanjung Tokong. Tempat ini telah menerima banyak maklum balas mengenai bilik-bilik mereka yang selesa dan bersih, serta pemandangan Selat Penang yang menakjubkan yang menghadap kebanyakan bilik-bilik di sini. Home Suites by Marina juga dilengkapi dengan kolam renang dan gelanggang tenis untuk dinikmati oleh pengunjungnya. Wi-Fi dan sambungan berwayar percuma disediakan di setiap bilik.

evtbvsrwfq