amaran
Akses Tempahan
MYR
Log masuk

Log masuk ke akaun anda

Belum ada akaun?
Daftar
Atau log masuk dengan:
Facebook
Google
1
2

Hotel Mewah di Kuala Selangor, Malaysia

LOBBY De Palma Eco-Resort Kuala Selangor

8.2/10

Sangat Baik

null Firefly Villa

Firefly Villa

Kuala Selangor

Tentang

Kuala Selangor adalah sebuah daerah di negeri Selangor. Pekan kecil ini yang pernah ditawan oleh Belanda pada tahun 1784, semasa era penawanan mereka terhadap negara. Kuala Selangor adalah pusat pemerintahan yang lama sebelum ia berpindah ke Klang, hanya satu jam jauhnya. Daerah ini masih mengekalkan kehidupan tradisional dan suasana kampung, memberikan para pelancong ke tempat ini sebagai satu ‘rasa kampung’ yang sememangnya terasa ke kampung nelayan kecil ini. Beberapa kawasan di daerah ini telah berubah menjadi hutan pertanian, ladang kelapa sawit dan juga sawah padi.

Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kereta

Kuala Selangor hanya satu jam dari Kuala Lumpur, dan boleh diakses melalui lebuh raya Utara-Selatan dan mengambil jalan keluar ke Sungai Buloh. Dari situ, ikuti tanda papan ke arah Kuala Selangor, yang hanya kira-kira 16 kilometer jauhnya.

Menggunakan Bas

Terletak di Medan Pasar Bas Hub, hanya 100 meter dari Pasar Sentral di Kuala Lumpur untuk menaiki bas untuk pergi ke Kuala Selangor. Perjalanan akan mengambil masa kira-kira dua jam untuk sampai ke stesen bas di Bandar Melawati, Kuala Selangor. Tambang untuk satu cara akan menelan kos hanya RM9.00

Menggunakan Teksi

Walaupun ada kemungkinan untuk menaiki teksi dari Kuala Lumpur ke Kuala Selangor, perjalanan itu akan menjadi mahal sedikit kerana teksi itu mungkin tidak dapat membawa mana-mana penumpang untuk kembali ke Kuala Lumpur. Secara purata, perjalanan ini akan menelan harga lebih kurang sekitar RM80 tetapi boleh berunding dengan pemandu teksi sehingga mendapatkan harga yang memuaskan kedua-dua belah pihak.

Tarikan Pelancong

Firefly Park Kampung Kuantan.

Salah satu tarikan utama di Kuala Selangor sememangnya adalah kunang-kunang atau kelip-kelip di Kampung Kuantan, iaitu tempat terbaik untuk menikmatinya. Kampung Kuantan terletak hanya dua belas minit perjalanan, sejauh kira-kira lapan kilometer dari pusat bandar Kuala Selangor. Di Kampung Kuantan. Tempat ini tidak ada bayaran masuk namun pengunjung perlu membayar untuk menaiki bot untuk menyeberangi sungai, iaitu kira-kira RM50 untuk sebuah bot yang boleh memuatkan empat orang. Bot pertama akan meninggalkan jeti pada jam 7.30 malam, dan yang terakhir pada pukul 10.30 malam. Para pengunjung dinasihatkan supaya tidak menggunakan lampu suluh atau flash untuk mengambil gambar. Tempat ini sering dipenuhi dengan pengunjung lebih-lebih lagi ketika cuti umum dan hujung minggu oleh itu sangat disyorkan untuk datang lebih awal untuk mendapatkan tempat letak kereta. Terdapat kedai cenderamata dan pusat maklumat yang hebat di Kampung Kuantan untuk para pelawat mendapatkan informasi yang lebih banyak mengenai kunang-kunang.

Bukit Melawati

Bukit Melawati adalah salah satu tempat bersejarah di Kuala Selangor. Kembali pada akhir abad ke-18 hingga awal abad ke-19, tempat itu menjadi pusat pentadbiran untuk Kesultanan Selangor. Pada masa itu pernah terdapat sebuah kubu yang kuat di puncak, yang dibina semasa pemerintahan Sultan Ibrahim pada tahun 1782 hingga 1826 untuk memerangi pihak Belanda. Di sini di Bukit Melawati, terdapat pelbagai macam peninggalan dan artifak masa lalu yang banyak, termasuk bahagian dinding pelindung kubu, istana, beberapa kuburan diraja, batu datar yang digunakan untuk memenggal pesalah dan beberapa meriam yang digunakan kembali pada masa itu. Bukit Melawati telah diwartakan sebagai monumen dan tapak bersejarah pada tahun 1977.

Kuil Sri Shakti

Terletak hanya sebelas minit dari pusat Kuala Selangor, ini adalah salah satu kuil yang terkenal di negara ini. Ia dibina di atas Bukit Rotan, dengan butiran seni bina yang rumit, unik dan juga reka bentuk ukiran yang sangat halus dan merangkumi hampir seluruh kuil ini. Ia juga merupakan satu-satunya kuil di dunia yang mempunyai semua manifestasi 51 Shaktis yang dipasang di kuil ini. Kuil Sri Shakti di Kuala Selangor ini menunjukkan salah satu kecemerlangan dan kehebatan seni bina Hindu dan India yang terbaik di Malaysia dan juga di dunia. Tiada bayaran masuk untuk pelawat dan tempat dibuka setiap hari. Pada waktu petang, akan diadakan upacara sembahyang bermula pukul 7 malam.

24 Jam Khidmat Pelanggan+6015 4840 9469 atau +603 7724 3501
Perlu Bantuan?