amaran
Akses Tempahan
MYR
Akaun Saya

Log masuk ke akaun anda

Belum ada akaun?
Daftar
Atau log masuk dengan:
Facebook
Google
1
2

Hotel berhampiran Al Ghaffar Mosque

Sandakan, Malaysia · 8 hotel yang tersedia

Cari dan tempah hotel murah dengan 3 langkah mudah di sini!

Langgan Surat Berita Traveloka

Langgan untuk diskaun sehingga 70% melalui tawaran penerbangan & hotel eksklusif yang dihantar terus ke peti masuk anda.

Jangan risau, bergembiralah!

Muat turun Aplikasi Traveloka PERCUMA untuk tempahan tiket penerbangan dan hotel sekarang!

Hotel popular berhampiran Al Ghaffar Mosque

Nature Lodge Kinabatangan

Kampung Bilit, Sandakan, Kota Kinabatangan, Sandakan, Sabah, Malaysia, 90200

Tentang

Masjid Al Ghaffar adalah sebuah tempat sembahyang bagi umat Islam di kawasan itu. Masjid Al Ghaffar dibina di sebuah bangunan satu tingkat dengan konsep terbuka. Masjid ini terletak di tepi jalan, menjadikan akses kepada masjid ini mudah untuk orang ramai. Masjid Al Ghaffar terletak di bandar Kinabatangan, hanya tiga kilometer jauhnya. Ia juga terletak di daerah Sandakan, hanya satu jam sahaja dari masjid tersebut. Masjid Al Ghaffar terletak di perjalanan dari Kinabatangan ke Sandakan.

Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kereta

Ia adalah mudah untuk memandu ke Masjid A Ghaffar dari bandar Kinabatangan atau dari bandar Sandakan. Pemanduan ke masjid adalah lancar kerana jalannya berturap.

Menggunakan Bas

Terdapat bas mini yang melalui bandar Kinabatangan ke Lahad Datu. Bas mini ini tidak mempunyai jadual waktu yang ditetapkan ketika mereka mengelilingi bandar. Ia adalah lebih baik untuk bertanya kepada penduduk setempat kerana mereka biasanya lebih mengetahui masa walaupun mereka tidak khusus.

Menggunakan Kapal Terbang

Di bandar bersebelahan dengan Kinabatangan, Lahad Datu, terdapat sebuah lapangan terbang kecil yang mempunyai penerbangan masuk dan keluar dari Kota Kinabalu. Penerbangan ini terdapat tiga kali sehari. Ia akan mengambil masa sejam sepuluh minit untuk sampai ke Masjid Al Ghaffar daripada lapangan terbang Lahad Datu. Ini akan menjadi cara yang paling mudah dan terpantas untuk sampai ke Kinabatangan dari Kota Kinabalu, ibu kota Sabah.

Tarikan Pelancongan

Pusat Pemulihan Orangutan Sepilok

Pusat Pemulihan Orangutan Sepilok adalah salah satu tarikan utama di Sandakan. Pusat pemulihan ini menarik kedua-dua pelancong dan juga para penyelidik terutamanya apabila mereka dapat melihat orangutan berada dalam habitat semulajadi mereka. Pusat pemulihan mempunyai laluan pejalankaki yang diperbuat dari kayu menuju ke galeri paparan dan platform makan. Di tempat makan ini, para pelawat boleh melihat sesi penyuapan makanan kepada orang utan dengan susu dan pisang, sebanyak dua kali sehari. Masa makan adalah pukul 10 pagi dan 3 petang dan ini dilakukan oleh rangers. Pusat Pemulihan Orangutan Sepilok hanya berjarak kira-kira lima puluh minit dari Masjid Al Ghaffar. Yuran masuk adalah RM 5 bagi warga Malaysia yang berumur 17 tahun ke atas, dan bagi bukan warganegara, adalah RM 30. Bagi pelawat yang berumur di bawah 17 tahun, yuran adalah RM 2 untuk warganegara Malaysia dan RM 15 bagi bukan warganegara. Pelawat haruslah membawa kad pengenalan mereka untuk mendapatkan harga di atas. Selain itu, akan dikenakan caj tambahan sebanyak RM 10 untuk kegunaan kamera dan sebagainya.

Gua Gomantong

Gua Gomantong terdiri daripada dua buah kompleks gua, gua Simud Hitam yang tingginya adalah 90 meter dan juga Simud Putih, gua yang lebih mudah untuk diakses. Gua Simud Hitam hanya lima minit berjalan kaki dari pusat pendaftaran masuk ke kompleks Gua Gomantong. Melalui gua-gua ini, terdapat laluan pejalan kaki yang diperbuat dari kayu yang memberi para pelawat akses yang mudah ke gua-gua ini terutamanya bagi mereka yang ingin melakukan penjelajahan atau hanya untuk menyaksikan pengambilan sarang burung yang dilakukan oleh mereka yang pakar. Pengumpulan sarang burung ini biasanya dilakukan antara bulan Februari hingga Ogos. Yuran kemasukan ke Gua Gomantong hanya RM 5 untuk orang dewasa pemegang MyKad, dan hanya RM 2 untuk mereka yang berusia di bawah 18 tahun. Bagi bukan pemegang MyKad, yurannya adalah RM 30 untuk orang dewasa dan separuh harga bagi mereka yang berumur kurang daripada 18 tahun.

Hotel

Nature Lodge Kinabatangan

Ini adalah satu-satunya penginapan yang terdapat di kawasan sekitar Masjid Al Ghaffar. Ia hanya di bawah empat kilometer dari masjid. Ia adalah tempat terbaik untuk tinggal terutama bagi mereka yang ingin menikmati alam semulajadi tetapi masih berada di tempat yang terbaik dan paling selesa. Bilik-bilik di Nature Lodge hanya boleh didapatkan untuk sekurang-kurangnya dua hari dan satu malam dengan harga RM 960. Bilik-bilik dilengkapi dengan sarapan percuma yang dikatakan sangat sedap.