amaran

Hotel di Pulau Sibu

Mersing, Malaysia · 2 hotel yang tersedia

Cari dan tempah hotel murah dengan 3 langkah mudah di sini!

Langgan Surat Berita Traveloka

Langgan untuk diskaun sehingga 70% melalui tawaran penerbangan & hotel eksklusif yang dihantar terus ke peti masuk anda.

Jangan risau, bergembiralah!

Muat turun Aplikasi Traveloka PERCUMA untuk tempahan tiket penerbangan dan hotel sekarang!

Hotel popular di Pulau Sibu

Sari Pacifica Resort & Spa Sibu Island

Lot 60, 61, 144, Teluk Kambau Kecil, Pulau Sibu Tengah, Mersing, Malaysia, 86800

Sibu Island Resort Johor

Jalan Ayer Molek, PO Box 81, Kota Tinggi, Mersing, Malaysia, 80000

lain-lain

Tentang

Pulau Sibu adalah merupakan sekumpulan pulau kecil yang diletakkan di bawah bidang kuasa daerah Mersing, Johor, Malaysia. Ia terdiri daripada beberapa pulau seperti Pulau Sibu Besar, Pulau Sibu Tengah, Pulau Sibu Kukus dan Pulau Sibu Hujung. Pulau utama iaitu Pulau Sibu Besar, bersaiz hanya 6 kilometer panjang dan satu kilometer lebar dengan sebahagian besar kawasan pulau yang diliputi hutan. Walau bagaimanapun, ini adalah satu-satunya pulau yang didiami manusia dengan sebuah perkampungan nelayan kecil yang menempatkan sehingga 40 keluarga yang terletak di hujung selatan pulau itu. Dengan pengisytiharan pulau ini sebagai taman laut semenjak tahun 1993, seperti pulau-pulau lain di Malaysia, Pulau Sibu juga merupakan tempat yang menarik untuk melakukan aktiviti menyelam dan bersnorkel dengan banyaknya terumbu karang yang dipelihara dengan baik di sekitar perairan pulau. Apa yang membuatkan pulau ini unik adalah kehadiran gua-gua laut yang diukir dengan baik - terdapat banyak gua sedemikian di sekitar pulau. Di samping itu, banyaknya tumbuh-tumbuhan tropika membolehkan para pengunjung untuk pergi “jungle trekking” yang akan membawa mereka kepada kawasan paya bakau yang tidak disentuh oleh pembangunan manusia. Terdapat juga bangkai kapal dari kawasan teluk pulau yang boleh dilihat dari jauh. Dari segi sejarah, beberapa kapal Cina telah bertukar-tukar tembakan meriam dengan kapal-kapal lanun di sekitar perairan pulau ini. Oleh itu, terdapat tinggalan-tinggalan yang dapat dilihat hingga hari ini. Pulau ini ditutup kepada pengunjung semasa musim tengkujuh.

Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kereta

Mereka yang memandu dari Kuala Lumpur boleh memandu melalui Lebuhraya Utara-Selatan / E2 untuk akses segera ke terminal jeti Tanjung Leman. Perjalanan itu boleh mengambil masa kira-kira 5 jam bergantung kepada keadaan trafik semasa.

Menggunakan Bas

Tidak ada terminal bas utama, namun para pengunjung boleh memilih untuk berhenti di daerah Kota Tinggi yang mempunyai perhentian bas. Ambil perjalanan terus ke Kota Tinggi dari terminal Terminal Bersepadu Selatan (TBS) menggunakan perkhidmatan bas ekspres seperti Transnasional Express sebelum memilih teksi untuk pergi ke jeti Tanjung Leman.

Tarikan Pelancongan

Kampung Duku

Kampung Duku adalah satu-satunya penempatan manusia di Pulau Sibu. Ia adalah sebuah perkampungan nelayan dengan penduduk yang bekerja sebagai nelayan, petani dan juga pemandu pelancong. Rumah-rumah di sini dibina dengan kayu dengan gaya Melayu tradisional yang masih kuat. Walaupun lokasi kampung ini terasing dari bandar-bandar utama dan pembangunan, terdapat juga beberapa bangunan kerajaan seperti balai polis, klinik, balai masyarakat, masjid dan sekolah. Apabila tiba di sini, pengunjung akan diperkenalkan dengan cara hidup penduduk setempat dan berpeluang untuk bergaul dengan penduduk kampung dan memahami budaya dan amalan mereka.

Tanjung Leman

Tanjung Leman adalah sebuah bandar kecil yang ditadbir oleh daerah Mersing. Pekan ini adalah pusat sehenti bagi kebanyakan pengunjung yang berhasrat untuk pergi ke Pulau Sibu, memandangkan jarak jeti Tanjung Leman ke pulau Sibu yang amat dekat. Terdapat beberapa buah kampung kecil dan kediaman FELDA yang menyediakan perkhidmatan “homestay” untuk pengunjung yang menunggu untuk pergi ke Pulau Sibu pada hari esoknya. Pekan ini juga mempunyai pantai sendiri, iaitu pantai Tanjung Leman, yang popular dalam kalangan penduduk tempatan dan sangat sesuai untuk pengunjung untuk mendapat gambaran awal akan apa yang akan ditawarkan oleh Pulau Sibu.

Hotel

Sibu Island Resort Johor

Sebuah resort hotel bertaraf empat bintang yang terletak di pulau itu. Dengan kadar premium, hotel ini menawarkan penginapan yang elegan dengan perasaan mewah dan kemudahan-kemudahan seperti bar di tepi kolam renang, pusat kecergasan, bilik permainan, gelanggang tenis dan banyak lagi. Terdapat restoran di dalam resort yang memudahkan pengunjung kerana ada kurangnya tempat makan di pulau itu.

Sri Pacifica Resort & Spa Sibu Island

Sebuah resort hotel bertaraf tiga terletak sangat dekat dengan jeti. Dengan kadar premium yang sedikit, hotel ini menawarkan keselesaan menginap dengan perasaan yang bagus dan ciri-ciri seperti kedai hadiah, taman dan kolam renang luaran. Terdapat juga restoran di dalam resort yang memudahkan pengunjung kerana ada hanya ada beberapa tempat untuk makan di pulau itu.