All you need to know about status and policy of flights during Corona Virus Outbreak.

Promosi Jadi Rakan KamiSimpanTempahan Saya
MYR

Log masuk ke akaun anda

Belum ada akaun?
Daftar
Atau log masuk dengan:

Pengesahan Diperlukan

Kami mendapati anda menggunakan peranti baru. Oleh itu, anda perlu mengesahkan akaun anda. Sila pilih di mana anda ingin menerima kod pengesahan anda:

1
2

Penerbangan murah ke Bima (BMU)

Tiket Penerbangan
Penerbangan + Hotel
Pengangkutan L/Terbang

Pesawat ke Bima

Bima terletak di Nusa Tenggara Barat yang terletak di pantai timur pulau Sumbawa. Ia merupakan sebuah bandar yang mempunyai jumlah penduduk sebanyak 148,984 orang berdasarkan statistik pada tahun 2014. Bima telah dikenali sebagai bandar tersibuk di Sumbawa Timur. Ini adalah kerana bandar ini merupakan pusat ekonomi dan wilayah. Selain itu, ia juga mempunyai banyak tempat tarikan pelancong seperti muzium dan pantai yang cantik yang sangat disyorkan untuk dikunjungi. Selain itu, para pengunjung dapat melihat beberapa seni bina yang menakjubkan ketika lawatan mereka ke Bima.


Lapangan Terbang di Bima


1. Lapangan Terbang Sultan Muhammad Salahuddin

Lapangan Terbang Sultan Muhammad Salahuddin dinamakan sempena nama Sultan Kesultanan Bima iaitu Sultan Muhammad Salahuddin. Penduduk tempatan juga menamakan lapangan terbang ini sebagai Lapangan Terbang Bima. Ia beroperasi untuk bandar Bima. Lapangan terbang ini telah mengendalikan beratus-ratus penerbangan domestik pada setiap tahun. Antara syarikat penerbangan yang dikendalikan oleh lapangan terbang ini ialah Garuda Indonesia, Wings Air, Susi Air dan NAM Air. Jarak antara lapangan terbang dan bandar adalah kira-kira 15.2 kilometer. Dengan mengambil teksi, tambang teksinya dikenakan dalam sekitar Rp 100000 iaitu RM 28.89.


Bagaimana untuk Mendapatkan Tiket Pesawat Murah ke Bima?


Traveloka adalah laman web dan aplikasi pelancongan yang menjadikan ia mudah bagi pelancong untuk mencari penerbangan paling berpatutan ke Bima. Apa yang perlu anda lakukan adalah menaip maklumat dalam kotak carian dan aplikasi itu akan mengesyorkan perjalanan yang terbaik mengikut bajet anda. Ia juga membandingkan kos penerbangan di sesetengah syarikat penerbangan yang boleh dipercayai untuk membantu anda dengan mendapatkan tawaran yang bagus. Gunakan ciri pemberitahu harga Traveloka untuk dimaklumkan mengenai harga tiket penerbangan dyang anda inginkan untuk mendapatkan harga penerbangan yang terbaik ke Bima.


Bila Waktu Terbaik untuk ke Bima?


Musim kemuncak di Bima berlaku pada musim kering iaitu dari bulan Jun hingga Oktober. Manakala pada musim luar puncak adalah dari bulan November hingga bulan Mei iaitu pada musim hujan. Oleh itu, waktu terbaik untuk melawat Bima adalah pada musim kering. Ini adalah kerana para pengunjung dapat melakukan banyak aktiviti luar dengan cuacanya yang panas dan lembap. Jumlah hujan lebih rendah dalam tempoh ini berbanding dengan bulan-bulan yang lain. Walau bagaimanapun, para pengunjung harus memilih untuk bercuti pada luar musim cuti supaya para pengunjung dapat meneroka bandar Bima dengan senang dan para pengunjung dapat membayar tiket penerbangan dan penginapan pada harga yang lebih murah. Pada musim hujan, para pengunjung tidak dapat meneroka bandar dengan senang kerana hujan lebat ketika itu. Bima mempunyai iklim tropika. Suhu purata di Bima sepanjang tahun adalah sekitar 28.4 darjah Celsius.


Para pengunjung dapat menikmati beberapa perayaan yang disambut di Bima. Pertama, Pesona Festival Tambora. Festival ini telah dianjurkan untuk mempromosi alam semulajadi Gunung Tambora dan keunikan kebudayaan di Wilayah Nusa Tenggara Barat kepada pengunjung asing. Para pengunjung boleh melihat persembahan kebudayaan dan mengambil bahagian dalam acara sukan di festival ini. Seterusnya ialah Festival Tanjung Langgudu. Perayaan ini akan mempamerkan beberapa budaya di Bima yang terdiri daripada kaum Olo, Rimpu dan Buja Kadanda. Selain itu, para pengunjung juga boleh mengetahui lebih lanjut mengenai ekonomi dan makanan tradisional Bima. Festival yang berikutnya ialah Festival Bombo Ncera. Ia adalah perayaan untuk mengukuhkan hubungan antara suku kaum Bima. Di perayaan ini, para pengunjung dapat melihat pertandingan perlumbaan dan persembahan kebudayaan yang disertai oleh penduduk tempatan.


Apa 3 Aktiviti Menarik yang Boleh Dilakukan di Bima?


1. Muzium Asi Mbojo - Muzium Asi Mbojo pernah menjadi sebuah istana Sultan dan bekas kediaman para penguasa di Bima. Muzium ini terdiri daripada dua tingkat. Para pelawat dapat melihat pelbagai koleksi gambar lama, perisai, paksi, senapang, pakaian tradisional dan perabot yang dipamerkan di muzium ini. Terdapat juga panel pengajaran yang ditulis dalam bahasa Batak, Jawa, Bugis, Bima dan Latin.


2. Pantai Ulu - Pantai Ulu terletak hanya 5 minit dari bandar. Pantai ini mempunyai pasir putih yang halus dan persekitaran yang tenang berbanding dengan pantai-pantai lain. Para pengunjung boleh melakukan beberapa aktiviti pantai seperti bermain bola tampar pantai dan berenang. Pada waktu petang, pantai ini akan dipenuhi dengan ramai pengunjung kerana para pengunjung ingin melihat pemandangan matahari terbenam yang menakjubkan.


3. Pantai Lawata - Pantai Lawata adalah salah satu pantai yang indah di Bima. Ia mempunyai air biru yang jernih. Para pengunjung dapat melihat beberapa gua kecil yang terletak di bukit berhampiran dengan pantai. Para pengunjung juga boleh melakukan aktiviti berkelah bersama keluarga mereka dan menikmati pemandangan laut di tepi pantai. Walau bagaimanapun, pantai ini tidak membenarkan para pengunjung untuk bermain di dalam air.

Rakan Penerbangan

Rakan Penerbangan Domestik & Antarabangsa

Kami bekerjasama dengan syarikat penerbangan di seluruh dunia untuk memastikan anda sampai ke destinasi yang ingin dituju!

Rakan Pembayaran

Kami bekerjasama dengan perkhidmatan pembayaran yang paling dipercayai agar setiap transaksi anda lancar dan terjamin keselamatannya!
Getting To and From the Airport
Finding a ride to or from the airport in Bima can be a challenge. Luckily, now you can book your airport transport in advance with the Traveloka app. Partnering only with trusted transportation providers, we ensure your airport trip to be worry-free. Take a look at our various transport options and find one that best suits your needs.

ALLSTAR TRAVEL & TOURS SDN. BHD. No. Pendaftaran 200001008213 (510819-T), Tingkat 14 Menara 2, Menara Kembar Bank Rakyat, 33 Jalan Rakyat Brickfields, 50470 Kuala Lumpur, Malaysia
Copyright © 2020 Traveloka
Perlu Bantuan?