Promosi Jadi Rakan KamiSimpanTempahan Saya
MYR

Log masuk ke akaun anda

Belum ada akaun?
Daftar
Atau log masuk dengan:
1
2
  1. Hotel>
  2. Malaysia (9540 Hotel)>
  3. Kedah (580 Hotel)>
  4. Langkawi (409 Hotel)>
  5. Pulau Tuba (3 Hotel)

Hotel di Pulau Tuba

Langkawi, Malaysia · 3 hotel yang tersedia

Perjalanan perniagaan
Apabila anda klik kotak semak, anda akan ditunjukkan penginapan yang sesuai untuk perjalanan perniagaan.
Bayar ketika Daftar Masuk
Traveloka Best Price Guarantee
Pulau Tuba adalah salah satu pulau di dalam kumpulan 104 pulau yang membentuk Pulau Langkawi, sebuah pulau yang terkenal sebagai destinasi pelancongan dan barangan bebas cukai. Pulau ini mendapat namanya dari tumbuhan unik Tuba yang boleh ditemui di pulau itu. Beberapa tarikan menarik di sini ialah Eagle Square, Makam Mahsuri dan Dunia Bawah Laut Langkawi. Juga lihat hotel di Pulau Tuba yang terbaik di sini.

Hotel popular di Pulau Tuba

EXTERIOR_BUILDING De Pauh Private Chalet & Island
Rumah Tetamu
Jalan Jeti Kg. Selat Lubuk Chempedak, Pulau Tuba, Langkawi, Kedah, Malaysia, 07000
Dengan penginapan di De Pauh Private Chalet & Island di Pulau Tuba, anda akan berada dalam lingkungan 15 minit berjalan kaki dari Jeti Kuah dan Terminal Feri Langkawi. Rumah tamu ini berada 1.2 km dari Dataran Helang dan 3.5 km dari Pasar Malam.
EXTERIOR_BUILDING Wild Pasir Panjang
Rumah Tetamu
Pasir Panjang, Pulau Tuba, Pulau Tuba, Langkawi, Kedah, Malaysia, 07000
Apabila anda menginap di Wild Pasir Panjang di Pulau Tuba, anda akan di pantai serta dekat dengan Pantai Beringin dan Jeti Kuah. Rumah tamu ini terletak berdekatan dengan Pantai Datuk Syed Omar dan Terminal Feri Langkawi.
EXTERIOR_BUILDING Wild Pasir Panjang Villas
Rumah Tetamu
Wild Pasir Panjang, Pulau Tuba, Pulau Tuba, Langkawi, Kedah, Malaysia, 07000
Dengan menginap di Wild Pasir Panjang Villas di Pulau Tuba, anda akan berada dekat dengan Pantai Beringin dan Jeti Kuah. Rumah tamu ini terletak berdekatan dengan Pantai Datuk Syed Omar dan Terminal Feri Langkawi.

Soalan lazim tentang Pulau Tuba

Terdapat berapa hotel yang tersenarai di Pulau Tuba?

Buat masa ini, terdapat sekitar 3 hotel yang boleh anda tempah di Pulau Tuba

Tentang

Pulau Tuba adalah salah satu pulau dalam gugusan 104 buah pulau yang membentuk Pulau Langkawi, sebuah pulau yang terkenal sebagai destinasi pelancongan dan pusat barangan bebas cukai. Begitu juga dengan pulau-pulau lain, struktur muka bumi pulau ini juga berbukit-bukau. Walau bagaimanapun, ia adalah satu-satunya pulau yang didiami manusia selain daripada Pulau Langkawi dan juga dikenali sebagai Pulau Islam kerana semua penghuni dan penduduknya beragama dan mengamalkan ajaran Islam. Aktiviti ekonomi utama yang dilakukan oleh penduduk pulau ini adalah menangkap ikan, namun ada juga perkhidmatan homestay yang disediakankan kepada para pengunjung. Pulau ini tidak dibangunkan dengan pesat seperti pulau utama, oleh itu ia telah menjadi habitat semulajadi untuk banyak spesies hidupan liar serta pelbagai herba dan pokok renek.

Malah, pulau ini juga mendapat namanya dari tumbuhan Tuba yang hanya ditemui di pulau itu. Cara menggunakan tumbahan Tuba ini agak unik, iaitu akarnya digunakan untuk menangkap ikan. Ia hanya mengambil masa 20 minit perjalanan dengan bot dari jeti utama di Pekan Kuah memandangkan jarak pulau ini yang dekat dengan Kuah, iaitu kira-kira lima kilometer. Terdapat beberapa pakej pelancongan khas untuk pulau ini yang dijalankan oleh agensi-agensi pelancongan yang berasingan dari pakej “island hopping” yang lebih popular, oleh itu pengunjung boleh menantikan pakej-pakej ini jika mereka berminat untuk pergi ke Pulau Tuba.

Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kapal Terbang

Terdapat penerbangan terus ke Pulau Langkawi yang disediakan oleh Malaysia Airlines dan Air Asia. Dari lapangan terbang di Pulau Langkawi, para pengunjung boleh pergi dengan teksi atau menyewa kereta ke Pantai Cenang dan menaiki bot berkelajuan tinggi yang sedia ada.

Menggunakan Bas

Terminal bas ekspres Shahab Perdana terletak di Jalan Sultanah Sambungan, Alor Setar. Pengunjung boleh mengambil perjalanan terus dari terminal Terminal Bersepadu Selatan (TBS) menggunakan perkhidmatan bas ekspres seperti Etika Express atau Sri Maju Express. Dari sini, terus melompat ke bas-bas tempatan untuk ke jeti Kuala Perlis atau Kuala Kedah, yang kedua-duanya akan menyediakan pengangkutan air ke Pulau Langkawi.

Tarikan Pelancongan

Dataran Lang

Dataran Lang memiliki struktur buatan manusia yang terkenal, iaitu sebuah patung helang setinggi 12 meter yang dengan posisinya yang sedang bersedia untuk terbang. Struktur ini sememangnya mudah dilihat pengunjung dari jauh tatkala mereka menghampiri Pulau Langkawi dengan feri. Dataran ini turut menawarkan pemandangan indah dari Teluk Kuah dengan landskap memukau termasuklah mata air kecil dan jambatan hiasan. Pengunjung juga berpeluang melihat feri pergi dan balik dari pelabuhan. Masa terbaik untuk pergi ke dataran ini adalah pada awal pagi dan lewat petang kerana matahari belum bersinar sepenuhnya pada waktu ini, menjadikan dataran tersebut kurang panas dan lebih menyeronokkan.

Langkawi Underwater World

Langkawi Underwater World merupakan sebuah akuarium yang besar yang menjangkau kira-kira enam ekar besarnya. Terletak dalam jarak yang dekat dari Pantai Cenang, akuarium ini adalah salah satu akuarium yang terbesar di negara ini dengan sebanyak 200 spesies ikan air tawar dan hidupan laut yang ditempatkan di sini, termasuk Amazon Araipama, ikan air tawar yang terbesar di dunia dan juga penguin Rockhopper. Apabila masuk ke Langkawi Underwater World, pengunjung akan mendapati bahawa tempat ini dibahagikan kepada tiga bahagian yang berasingan – “Tropical Rainforest”, “Temperate” dan “Sub-Artantic”. Terdapat juga sebuah Pusat Penyelidikan Pendidikan, kafeteria dan teater tiga dimensi – salah satu persembahan wajib di sini adalah persembahan cerita seekor ikan prasejarah kecil dan sejarah hidupnya sebelum bertukar menjadi fosil prasejarah.

Makam Mahsuri

Satu lagi tempat yang sepatutnya dimasukkan dalam senarai ketika di Pulau Tuba dan sekitar Pulau Langkawi ialah Makam Mahsuri. Terletak di kampung Mawat yang berada 12 kilometer jauhnya dari Pekan Kuah, makam ini menceritakan sejarah puteri lagenda Mahsuri dan laknatnya ke atas Pulau Langkawi apabila dibunuh kerana jenayah perzinaan yang tidak dilakukannya. Antara ciri utama di sini adalah tempat persemadian Mahsuri serta rumah tradisional Melayu yang dibina semula berdekatan makam tersebut yang bertindak sebagai muzium teater dan diorama yang mempamerkan beberapa perhiasan Mahsuri dan senjata yang digunakan untuk menikamnya.

Perlu Bantuan?