Xperience/Malaysia/Sabah/Kota Kinabalu

Tempat menarik di

Kota Kinabalu

Ubah

Cari

Lebih lanjut mengenai Kota Kinabalu

Tempat Menarik di Kota Kinabalu

Kota Kinabalu, ibu kota negeri Sabah yang megah, menawarkan kombinasi unik dari keindahan alam dan kekayaan budaya yang memukau. Dari puncak gunung hingga ke pantai berpasir putih, dan dari pasar tradisional hingga ke tempat-tempat modern yang trendi, Kota Kinabalu memiliki daya tarik yang tak tertandingi. Kota Kinabalu menawarkan kombinasi menakjubkan antara keindahan alam dan warisan budaya. Jelajahi gunung yang tinggi, pulau-pulau eksotis, dan nikmati keanekaragaman kuliner dan budaya. Kota Kinabalu adalah destinasi yang sempurna untuk memenuhi setiap selera pelancong. Mari kita telusuri beberapa tempat menarik di kawasan ini.

Gunung Kinabalu: Puncak Tertinggi di Malaysia

Gunung Kinabalu, dengan ketinggian 4,095 meter, bukan hanya puncak tertinggi di Malaysia tetapi juga menjadi tujuan hiking yang terkenal di seluruh dunia. Pendakian ke puncaknya menawarkan pengalaman mendebarkan dan pemandangan yang luar biasa. Para pendaki dapat menikmati keindahan flora dan fauna endemik sambil menaklukkan puncak yang mengagumkan. Gunung Kinabalu menawarkan pendakian menantang dan pemandangan spektakuler dari puncak. Lokasinya di Ranau, Sabah.

Taman Nasional Kinabalu Park

Kinabalu Park, yang dinyatakan sebagai Warisan Dunia UNESCO, melibatkan lebih dari sekadar pendakian gunung. Taman nasional ini menawarkan trekking yang menarik melalui hutan hujan tropis, air terjun indah, dan keanekaragaman hayati yang memukau. Pengunjung juga dapat mengeksplorasi Poring Hot Springs untuk bersantai setelah perjalanan yang melelahkan. Trekking melalui hutan hujan tropis, air terjun cantik, dan keanekaragaman hayati. Alamat: Ranau, Sabah.

Pulau Tunku Abdul Rahman

Terletak hanya beberapa menit perjalanan perahu dari Kota Kinabalu, gugusan pulau cantik ini adalah tempat ideal untuk bersantai dan menikmati kehidupan bawah laut yang indah. Pulau-pulau seperti Manukan, Sapi, dan Mamutik menawarkan keindahan pantai berpasir putih, aktivitas menyelam, dan kehidupan laut yang luar biasa. Pulau eksotis untuk berjemur, menyelam, dan bersantai. Terletak di depan Kota Kinabalu.

Pasar Kraftangan Kota Kinabalu

Dalam mencerminkan kekayaan budaya Sabah, Pasar Kraftangan Kota Kinabalu adalah tempat yang sempurna untuk membeli-belah oleh-oleh khas. Di sini, Anda dapat menemukan kerajinan tangan lokal seperti kain tradisional, topi Menggatal, dan pernak-pernik etnik yang indah. Pusat belanja kerajinan tradisional Sabah. Pasar in terletak di Jalan Tun Fuad Stephens, Kota Kinabalu.

Masjid Bandaraya Kota Kinabalu

Pelancong Islam perlu meletakkan Masjid Kota Kinabalu dalam senarai lawatan mereka apabila melancong ke Kota Kinabalu, Sabah. Dikenali sebagai Masjid Bandaraya, bangunan ini merupakan salah satu mercu tanda utama di Kota Kinabalu. Dengan seni bina yang mengagumkan dan terletak di pantai, masjid ini menawarkan pemandangan yang menakjubkan dan merupakan tempat rohani bagi masyarakat setempat. Seni bina yang indah terletak di pantai. Walaupun tempat itu jauh dari kesibukan kota, justru itulah yang membuatkan suasana di masjid ini terasa tenang. Anda boleh mengunjungi masjid ini di Teluk Likas, Kota Kinabalu, Sabah.

Jalan Gaya

Jika Anda ingin membeli-belah di Kota Kinabalu, mungkin Anda perlu singgah ke Jalan Gaya. Lebih-lebih lagi pada hari Ahad, Jalan Gaya ditutup dan digunakan untuk pasar Ahad. Ia menjual pelbagai barangan seperti kraftangan, kain sarung, makanan tempatan dan kuih-muih, serta cenderahati. Pasaran minggu ini dibuka dari jam 6 pagi hingga 11 malam. Disebabkan ia dibuka dari jam 6, Anda boleh datang awal dan menikmati sarapan pagi di pasar Ahad di Jalan Gaya dengan pelbagai pilihan makanan.

Tun Mustapha Tower

Menara yang juga dikenali sebagai Menara Sabah ini menawarkan panorama indah Kota Kinabalu dari atas. Tempat ini merupakan antara destinasi utama yang wajib Anda lawati apabila berada di Kota Kinabalu. Pengunjung boleh menikmati pemandangan laut dan Bandar yang indah dari dek pemerhatian, menjadikannya tempat yang popular untuk mengambil gambar. Menara pemerhatian dengan pemandangan Kota Kinabalu. Menara ini adalah salah satu di dunia yang menggunakan teknologi yang dipanggil "bangunan bergantung". Menara ini digunakan untuk beberapa pejabat kerajaan serta Pusat Yayasan Sabah. Selain itu, terdapat juga sekolah, perpustakaan dan muzium di dalamnya. 

Kokol Hill

Bukit Kokol adalah tempat yang bagus untuk menikmati suasana petang dan melihat matahari terbenam. Anda boleh melihat pemandangan Kota Kinabalu dari bukit ini. Jarak dari Bandar ke bukit ini sekitar 45 minit. Bagi Anda yang inginkan ketenangan, Bukit Kokol boleh menjadi pilihan untuk Anda. Jika Anda ke Bukit Kokol pada sebelah petang menjelang petang, pastikan lampu kenderaan Anda selamat supaya perjalanan Anda ke sana selesa. Bukit Kokol, atau Bukit Kokol, adalah destinasi bukit yang menarik di sekitar Kota Kinabalu, Sabah. Bukit Kokol merupakan sebuah bukit yang terletak di kawasan Kokol, kira-kira 25 kilometer dari pusat Kota Kinabalu. Dengan ketinggian sekitar 800 meter dari aras laut, bukit ini menawarkan pemandangan indah Kota Kinabalu, Laut China Selatan dan pulau-pulau sekitarnya. Selain itu, suasana yang sejuk dan udara yang segar menjadikan Bukit Kokol sebagai tempat yang popular untuk melarikan diri dari kesibukan kota. Walaupun kawasan berbukit, terdapat beberapa kafe dan kawasan rehat di sekitar Bukit Kokol yang menyajikan makanan dan minuman. Pengunjung boleh berehat sambil menikmati hidangan tempatan atau minuman segar. Bukit Kokol menawarkan gabungan pemandangan yang indah, suasana yang tenang, dan aktiviti semula jadi yang menjadikannya tempat yang menarik untuk dikunjungi, terutamanya bagi mereka yang mencari pengalaman semula jadi yang unik di sekitar Kota Kinabalu.

Sabah State Museum & Heritage Village

Muzium Negeri Sabah, atau Sabah State Museum, adalah sebuah institusi budaya yang kaya dan menarik di Kota Kinabalu, Sabah. Museum ini menyajikan kekayaan budaya dan sejarah Sabah. Pengunjung dapat menjelajahi galeri-galeri yang menampilkan artefak bersejarah dan belajar tentang warisan etnik yang beragam di Sabah. Galeri dan warisan budaya Sabah. Tempat ini beralamat di Jalan Kebajikan, Kota Kinabalu. Muzium ini didirikan pada tahun 1965 dan sejak itu menjadi salah satu tujuan utama untuk memahami sejarah, kehidupan sosial, dan kekayaan alam negara bagian Sabah. Muzium Negeri Sabah adalah destinasi yang ideal bagi mereka yang ingin menggali lebih dalam ke dalam sejarah, kebudayaan, dan kekayaan alam yang unik di negara bagian Sabah, Malaysia. Letaknya di Jalan Muzium, Kota Kinabalu.

Pasar Malam Sinsuran

Jika di atas ada pasar minggu di Jalan Gaya, ini adalah pasar malam di Kota Kinabalu. Bagi penggemar kulinari dan penggemar membeli-belah, Pasar Malam Sinsuran adalah tempat yang mesti dikunjungi. Dengan kepelbagaian makanan dan barangan tempatan, pasar malam ini memberikan pengalaman yang tidak dapat dilupakan pada waktu malam. Pasar malam dengan makanan dan barangan. Pasar ini terletak di Kompleks Sinsuran, Kota Kinabalu.

Green Connection Aquarium

Jika Anda melancong bersama keluarga, tempat ini boleh menjadi pilihan. Green Connection Aquarium ialah destinasi keluarga yang hebat. Akuarium ini memaparkan pelbagai spesies marin tempatan, termasuk penyu dan jerung. Aktiviti pendidikan di sini menjadikannya sesuai untuk pelancong keluarga. Akuarium keluarga dengan spesies marin tempatan. Kunjungi Akuarium ini di Kompleks Agensi Sukarela, Jalan Tuaran, Lorong Bunga Matahari 2, Likas, Kota Kinabalu. Green Connection dibuka setiap hari dari 9.30 pagi hingga 5.30 petang. Harga tiket untuk dewasa ialah RM25, manakala kanak-kanak (berumur 2 hingga 16 tahun) ialah RM15.

Mount Kinabalu Botanical Garden

Seperti bandar-bandar lain, di Kinabalu juga terdapat Taman Botani, tepatnya di kaki Gunung Kinabalu. Di sini terdapat pelbagai jenis tumbuhan. Ditambah dengan udara yang segar, ia membuatkan suasana berkunjung lebih selesa. Dari bandar, Anda perlu melakukan perjalanan selama 2 jam. Tempat ini berada di dalam Kinabalu Park. Taman Botani ini dibuka dari jam 8 pagi hingga 3 petang. Kerana ia berada di dalam Kinabalu Park, tiket tersebut digunakan untuk tiket masuk Kinabalu Park. Bagi penduduk tempatan dewasa, harga tiket adalah RM10, manakala bagi yang berumur 17 tahun ke bawah, harga tiket ialah RM5. Bagi pelancong antarabangsa, tiket dewasa ialah RM50 manakala bawah 17 tahun RM25.

Menara Jam Atkinson

Jika ada masa, bolehlah singgah ke salah satu tempat bersejarah ini. Bangunan ini berusia satu abad. Anda boleh ke menara ini dari Jalan Gaya melalui jalan pintas berupa tangga. Ini adalah bangunan tertua di Kota Kinabalu. Mungkin jika Anda membeli belah atau bersarapan di Jalan Gaya, Anda boleh singgah ke menara jam Atkinson. Menara ini dibina untuk mengenang Francis George Atkinson yang meninggal dunia akibat Malaria atau Demam Borneo.

Pillar-pillar Sabah

Jika Anda berada di Suria Sabah Mall, Anda boleh singgah sebentar di pilar-pilar ini. Tempatnya berhadapan dengan Suria Sabah Mall. Dari jauh memang nampak macam biasa. Tapi kalau datang pasti kagum dengan hasil seni kreatif di tempat ini terutama pada pilarnya. Sesuai untuk mengambil gambar dan instagrammable. Alamatnya di Jalan Haji Saman, Pusat Bandar Kota Kinabalu.

I Love KK

Rasa macam ada yang kurang jika Anda melancong di Kota Kinabalu tetapi tidak singgah dan bergambar di maskot I Love KK. Lokasinya berhampiran pantai dan jika Anda ke Suria Sabah Mall, Anda akan melaluinya. Terletak di belakang Hotel Grand Hyatt. Jadi, tak salah nak singgah sekejap. I Love KK sangat ikonik kerana bergambar di sini akan membuktikan Anda pernah melancong atau melawat Kota Kinabalu. Pada sebelah petang atau malam, selalunya ada persembahan. Anda juga boleh menikmati pemandangan matahari terbenam yang indah, sudah tentu, kerana ia berada di pantai. 

Dengan keindahan alamnya yang luar biasa dan keanekaragaman budayanya, Kota Kinabalu adalah destinasi wisata yang menarik bagi semua jenis pelancong. Jelajahi puncak-puncak gunung yang megah, santaplah hidangan lezat di pasar lokal, dan nikmati keindahan pulau-pulau terpencil. Kota Kinabalu memiliki segalanya untuk memenuhi keinginan dan ekspektasi Anda.


Traveloka Sdn Bhd (No. Pendaftaran 201501003122), Tingkat 14 Menara 2, Menara Kembar Bank Rakyat, 33 Jalan Rakyat Brickfields, 50470 Kuala Lumpur, Malaysia
Copyright © 2024 Traveloka. All rights reserved