amaran

Hotel di Kota Belud

Kota Kinabalu, Malaysia · 1 hotel yang tersedia

Cari dan tempah hotel murah dengan 3 langkah mudah di sini!

Langgan Surat Berita Traveloka

Langgan untuk diskaun sehingga 70% melalui tawaran penerbangan & hotel eksklusif yang dihantar terus ke peti masuk anda.

Jangan risau, bergembiralah!

Muat turun Aplikasi Traveloka PERCUMA untuk tempahan tiket penerbangan dan hotel sekarang!

Hotel popular di Kota Belud

Manana Borneo Resort

KAMPUNG PITURU LAUT,, Kota Kinabalu, Malaysia, 89517

lain-lain

Tentang

Kota Belud terletak di sebuah bandar di negeri Sabah, Malaysia. Lokasinya adalah diantara ibu negeri, Kota Kinabalu dan juga bandar Kudat yang berhampiran dengan penghujung utara Sabah. Ia adalah lebih kurang 70 kilometer dari Kota Kinabalu yang lebih kurang 1 jam waktu pemanduan. Kota Belud juga dianggap sebagai ibu negeri tidak rasmi negeri Sabah bagi penduduk Bajau. Ia mempunyai lebih kurang 168 buah kampung disitu. Tambahan lagi, disebabkan lokasinya yang strategic, ia menjadi tempat persinggahan bagi mereka yang mahu meneruskan perjalanan mereka ke Kota Marudu, Pitas, Matunggong, Banggi dan juga Kudat.

Nama Kota pula wujud dari Bahasa Bajau. Dalam Bahasa ini, ‘kota’ bermaksud kubu pertahanan manakala ‘belud’ bermaksud bukit. Jadi, Kota Belud memberi makna ‘Kubu Pertahanan di atas Bukit’. Penduduk tempatannya pula menggunakan Bahasa Bajau sebagai Bahasa perantaraan harian mereka. Ia mempunyai banyak persamaan dengan Bahasa Melayu cuma mungkin terdapat beberapa perkataan yang mempunyai perkataan yang berlainan. Sabah mempunyai banyak suku kaum oleh itu bahasanya juga berlainan mengikut suku kaum masing – masing. Ini juga cara yang digunakan untuk membezakan asal usul penduduk di situ.

Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kapal Terbang

Terdapat penerbangan ke Kota Belud yang disediakan oleh Malaysia Airlines dan juga Air Asia. Dari lapangan terbang, pengunjung boleh menyewa teksi untuk ke Kota Belud.

Menggunakan Kereta

Pengunjung yang memandu dari Kota Belud boleh memandu menggunakan Lebuhraya Sapi-Nangoh dan mengambil susur keluar ke Kota Belud. Laluan ini akan membawa ke arah utara Sabah.

Menggunakan Bas

Dari Kota Kinabalu, terdapat bas yang menghala ke arah Kudat dan akan berhenti di Kota Belud. Bas – bas ini boleh didapati di Padang Merdekan. Bas ini bertolak pada pukul 7.30 pagi dan 12 malam sahaja. Oleh itu, amat digalakkan bagi pengunjung untuk merancang perjalanan jika akan menaiki bas. Tambangnya pula adalah RM10 sehala.

Tarikan Pelancongan

Tamu Kota Belud

Tamu bermaksud pasar. Ia diadakan setiap minggu untuk penduduk tempatan menjual barangan segar mereka. Antara barangan segar mereka adalah sayuran hijau dan juga kek tempatan yang sangat enak. Tambahan lagi, pada bulan Oktober, Kota Belud akan mengadakan Tamu Besar. Ini adalah acara paling besar yang diadakan di mana semua peniaga akan datang dengan hasil jualan mereka yang terbaik dan mereka akan menjualnya pada orang ramai. Selain itu, ada juga acara seperti permainan tradisional yang diadakan selain tujuan utama iaitu perniagaan yang dilakukan di pasar besar.

Teluk Usukan

Ia adalah sebuah pantai jauh dari bandar yang sibuk. Ia adalah sebuah tempat yang sangat sesuai di mana pengunjung boleh beristirehat, meluangkan masa membaca buku dan menikmati kedamaian alam sekitar. Ada juga aktiviti snorkeling di sini di mana pengunjung boleh lakukan. Selain itu, ada juga aktiviti berkayak yang ditawarkan untuk pengunjung di sini.

Kampung Kuala Abai

Kampung Kuala Abai ialah sebuah perkampungan nelayan di Kota Belud. Ini adalah tempat yang paling bagus jika pengunjung mahu mengenali penduduk tempatan dengan lebih dekat. Pengunjung juga boleh menikmati aktiviti snorkeling dan selam scuba disini atau pun mencuba memancing. Pengunjung boleh melihat kehidupan di kampung dimana kanak – kanak akan dilihat bermain permainan tradisional diluar perkarangan rumah mereka. Ini adalah satu permandangan yang berlainan daripada permandangan kehidupan kota yang sibuk.

Kem Ikhtiar Hidup Miki

Ini adalah tempat untuk mereka yang mahu mengenali alam sekitar dengan lebih dekat. Pengunjung boleh mendaki naik menggunakan trek yang disediakan dan belajar tentang kepelbagaian sayuran dan buah yang ditanam disini oleh penduduk tempatan didalam hutan itu. Pengunjung digalakkan untuk mengambil gambar untuk kenangan. Ia juga mungkin boleh membantu mereka untuk mengenali tumbuhan yang boleh dijadikan ubat.

Hotel

Manana Borneo Resort

Hotel ini terletak berdekatan dengan pelbagai kemudahan awam. Tambahan pula, ia adalah sangat berpatutan tapi masih menawarkan keselesaan yang tinggi bagi mereka yang tinggal disini. Ia juga sesuai untuk mereka yang mahu berskuba atau snorkeling.

Other Popular Hotels in Kota Belud