amaran

Hotel Mewah di Losong, Kuala Terengganu

Tentang

Losong adalah sebuah mukim di daerah Kuala Terengganu yang terdiri dari sebuah perkampungan. Kampung Losong merupakan sebuah tempat yang popular di kalangan penduduk tempatan sebagai tempat untuk mendapatkan pelbagai pilihan keropok lekor, sejenis snek tempatan. Losong hanya terletak kira-kira lima kilometer jauhnya dari bandar Terengganu.

Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kereta

Memandu ke Losong adalah salah satu pilihan terbaik untuk ke sana secara langsung dan ia akan mengambil masa hampir lima jam melalui Lebuhraya Pantai Timur dari Kuala Lumpur.

Menggunakan Bas

Terdapat beberapa syarikat bas dari Terminal Bersepadu Selatan di Kuala Lumpur yang membuat perjalanan harian ke Kuala Terengganu. Dari stesen bas di Kuala Terengganu, ia hanya akan mengambil perjalanan singkat untuk sampai ke Losong.

Menggunakan Kapal Terbang

Terdapat penerbangan harian dari klia2 ke Lapangan Terbang Antarabangsa Sultan Mahmud, Kuala Terengganu dan dari lapangan terbang, ia hanya mengambil masa kira-kira dua puluh minit memandu untuk tiba di Losong.

Tarikan Pelancongan

Keropok Lekor Kg Losong

Keropok lekor adalah sejenis makanan ringan tempatan, yang terbuat dari isi ikan segar dan tepung sagu, diuli bersama-sama untuk membuat bentuknya yang panjang, silinder sebelum direbus. Ia mungkin kelihatan kurang menarik kerana warna kelabunya, agak pucat yang terhasil dari ikan, tetapi apabila ia digoreng dalam, rasa itu sangat lazat sehingga satu hidangan tidak pernah cukup. Teksturnya agak sedikit kenyal, terasa sedikit masin laut dan rasa ikan yang segar dan dalam ini menjadikannya satu snek kegemaran remain. Orang luar dari negeri Terengganu biasanya akan menggoreng terlebih dahulu tetapi penduduk tempatan juga menikmati keropok lekor ini cukup dengan hanya direbus. Kedua-duanya terasa sama sedap, dan jika dicicah dengan sos cili manis buatan tempatan, rasanya akan lebih menyerlah.

Di Kampung Losong terdapat banyak kedai dan gerai yang menjual makanan tempatan yang istimewa ini. Keropok lekor dari Losong ini lebih unik kerana saiznya yang lebih nipis berbanding lekor keropok lain yang boleh anda temui di seluruh Terengganu. Jadi jangan lepaskan peluang untuk nikmati beberapa keropok lekor yang hebat ketika di Losong.

Desa Murni

Terletak hanya 10 minit dari Losong, ini adalah salah satu tempat terbaik untuk mendapatkan tekstil dan kain yang unik di Terengganu seperti batik dan songket. Batik, hasil cantingan lilin dan pewarnaan pada kain, adalah sejenis kain yang bercorak indah yang biasanya dijadikan skirt panjang, baju kurung, kemeja dan kadang-kadang digunakan sebagai hiasan dinding. Corak dan rekaan batik Malaysia mempunyai motif yang lebih besar dan berwarna-warni berbanding dengan batik dari Indonesia. Songket pula merupakan sejenis kain tradisional, dicorak dengn tenunan tangan dengan benang berwarna metalik seperti emas atau perak pada sutera atau kain kapas. Kain ini jauh lebih mahal dibandingkan dengan batik, kerana prosesnya yang memanakan masa dan tenaga yang banyak dalam membuat satu songket. Kain ini memberikan aura yang indah dan mewah kepada pemakainya, kerana ia hanya dipakai semasa majlis-majlis khas. Ia masih merupakan salah satu kain tradisional yang mahal di Malaysia.

Kedua-dua batik dan songket tersedia hampir di setiap negeri di Malaysia tetapi untuk mendapatkan kualiti yang terbaik, reka bentuk yang paling indah, Terengganu adalah negeri terbaik untuk pergi ke kerana ia khusus di dalamnya dan Desa Murni adalah tempat untuk pergi.

Waterfront, Kuala Terengganu

Ia adalah sebuah taman rekreasi yang terletak di sepanjang sungai Terengganu. Dengan saiz dua hektar, taman ini dibina pada tahun 2003 dan siap tiga tahun selepas itu. Tempat ini menjadi pilihan kepada kebanyakan penduduk tempatan untuk berjoging atau berjalan-jalan pada waktu pagi dan juga waktu petang. Terdapat taman permainan yang agak besar, di mana ibu bapa biasanya membawa anak-anak mereka bermain dan menghabiskan masa bersama. Ada juga yang datang ke sini untuk memancing ikan di Sungai Terengganu. Disini, tersedia sebuah medan selera yang banyak menjual makanan barat seperti chicken chop, fish & chips dan lain-lain, namun masih ada kedai yang menjual makanan tempatan lebih-lebih lagi keropok lekor dan juga ikan celup tepung. Medan selera ini memula penjualan dari lewat petang sehingga malam hari. Taman rekreasi Waterfront ini terletak kira-kira empat kilometer dari Losong.