amaran

Hotel Mewah di Cherating, Kuantan

8.1/10

Sangat Baik

9.1/10

Cemerlang

The Kasturi

Cherating

Tentang

Cherating adalah salah satu bandar paling terkenal di Malaysia kerana pantainya yang indah. Ia terletak di negeri Pahang, kira-kira empat puluh lima minit memandu ke utara dari Kuantan, ibu negeri Pahang. Cherating telah menjadi popular semenjak sekian lama kerana pantainya berpasir putih dan cantik. Selain itu, bandar kecil ini juga menawarkan beberapa tekstil dan kraftangan tradisional tempatan yang unik dan cantik. Terdapat sebuah tempat perlindungan penyu di sepanjang pantai Cherating dan penyu ini biasanya naik ke pantai pada bulan Julai hingga Ogos untuk bertelur mereka.


Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kereta

Memandu adalah cara paling mudah untuk ke Cherating. Perjalanan ini akan mengambil masa selama tiga jam dari Kuala Lumpur melalui Lebuhraya Pantai Timur, dengan mengambil susut keluar ke Kemaman, ia yang akan mengambil masa lima belas minit lagi untuk sampai ke Cherating.


Menggunakan Kapal Terbang

Terdapat sebuah lapangan terbang antarabangsa kecil di Kuantan, Lapangan Terbang Sultan Haji Ahmad Shah dan menerima penerbangan dari Kuala Lumpur setiap hari. Perjalanan dari lapangan terbang ke Cherating akan mengambil masa kira-kira empat puluh lima minit dengan memandu.


Menggunakan Teksi

Perkhidmatan teksi disediakan atas permintaan dari lapangan terbang atau stesen bas di Kuantan dan cajnya adalah sekitar RM80 hingga RM100 setiap perjalanan.


Tarikan Pelancongan

Pantai Cherating

Sebagai bandar ini popular dengan pantai berpasir putih, tentu saja tarikan terbesarnya adalah pantainya. Pantai Cherating sebahagian besar daripadanya, boleh diakses oleh orang ramai. Pelancong dan penduduk tempatan menikmati banyak aktiviti di pantai seperti berenang cepat, bermain dengan pasir, membina istana pasir atau hanya berjalan-jalan pada waktu petang sambil menikmati matahari terbenam. Terdapat beberapa gerai kecil yang menjual makanan ringan dan minuman kelapa sepanjang kawasan pantai. Di beberapa bahagian pantaj, ada penduduk tempatan yang menjual kraftangan dan layang-layang. Banyak aktiviti yang boleh dilakukan untuk menikmati keindahan pantai Cherating tetapi perlu diingat untuk tetapi sering diingatkan untuk sentiasa menjaga kesopanan dan kebersihan.


Cherating Turtle Sanctuary

Cherating Turtle Sanctuary atau pusat pemeliharaan penyu ini terletak hanya empat minit jauhnya dari bandar kecil Cherating, dan juga di sebelah Club Med pertama di Asia. Tempat ini ditubuhkan pada tahun 1972, pertama sebagai pusat penetasan. Ia adalah satu usaha untuk melindungi penyu terutamanya spesies yang terancam pada waktu itu. Pusat pemeliharaan itu kini membantu memastikan kelangsungan hidup penyu yang datang ke pantai untuk bertelur pada bulan April hingga Ogos. Mereka bekerja untuk melindungi penyu dari pemburu yang datang untuk mencuri telur untuk dijual. Di sini di tempat pemeliharaan ini, pelawat akan mendapat peluang untuk memerhatikan apabila penyu naik ke darat dan bertelur pada musimnya. Terdapat juga pusat pendidikan di mana mereka mendidik masyarakat tentang penyu dan alasan untuk melindungi spesies haiwan yang terancam ini. Terdapat empat jenis penyu dari keseluruhan tujuh jumlah penyu yang terdapat di dunia yang naik ke pantai Cherating untuk bertelur.


Hotel

Samsuria Beach Resort & Residence

Terletak hanya 13 minit sebelum Cherating, ini adalah salah satu penginapan mewah yang terdapat di bandar kecil ini. Ia mendapat sambutan yang cukup besar kerana harganya yang sangat berpatutan dengan permulaan pada harga RM220 setiap malam untuk apartmen satu bilik tidur. Terdapat lapan jenis bilik yang ada, dari sebuah apartmen satu bilik tidur hingga penthouse yang boleh memuatkan seluruh keluarga enam dengan sangat selesa. Resort ini juga menyediakan Wi-Fi percuma di semua bilik dan pangsapurinya. Resort ini juga terkenal dengan lokasi strategiknya, sangat dekat dengan pantai, dan kemudahan yang disediakannya.


Selain itu, menurut pengunjung-pengunjungnya sebelum ini, servis yang diberikan oleh staf di resort ini sangat memuaskan di samping bilik tidurnya yang sangat selesa dan bersih. Di sini juga terdapat sebuah kolam renang di luar dan di dalam bangunan untuk dinikmati oleh tetamunya. Selain itu, terdapat gim dan kemudahan bersukan yang boleh digunakan.


evtbvsrwfq