amaran

Hotel Mewah di Wakaf Che Yeh, Kota Bharu

Tentang

Wakaf Che Yeh adalah sebuah bandar kecil di Kelantan, Malaysia dan terletak kira-kira 7 kilometer dari bandar Kota Bharu. Ia dinamakan sempena waqaf yang dibina di persimpangan Jalan Kuala Krai-Salor dan tempat ini dibina oleh seorang lelaki yang berbaik hati bernama Che Yeh sebagai tempat berehat bagi mereka yang pergi ke dan dari Kota Bharu. Bandar ini terkenal dengan pasaran harian dan mingguan yang menjual makanan ringan tempatan, buah-buahan dan sayur-sayuran segar serta makanan laut. Wakaf Che Yeh adalah pasaran terbesar di negeri ini yang juga berfungsi sebagai pasar borong utama di Timur Laut. Terdapat juga barisan deretan gerai menjual pakaian lelaki dan wanita serta makanan tempatan.

Bagaimana untuk ke Destinasi

Menggunakan Kereta

Wakaf Che Yeh adalah kira-kira 5 kilometer di selatan Kota Bharu. Dari Kuala Lumpur, anda boleh memandu menggunakan lebuh raya Kuala Lumpur atau Gua Musang ke Wakaf Che Yeh yang akan mengambil masa kira-kira 6 jam dan 30 minit. Terdapat jalan alternatif yang mengambil lebuh raya Utara Selatan dan jalan ini mengambil masa yang lebih lama selama lebih kurang 30 minit lagi.

Menggunakan Kapal Terbang

Selain itu, anda boleh terbang ke Lapangan Terbang Kota Bharu sekitar 50 minit dan mengambil teksi atau menyewa kereta ke Wakaf Che Yeh selama 30 minit menggunakan jalan Kuala Krai atau Long Yunus.

Tarikan Pelancongan

Pantai Cahaya Bulan

Ia adalah salah satu pantai paling terkenal di Kelantan dan terletak kira-kira 10 kilometer dari Kota Bharu. Dari segi sejarahnya, pantai ini adalah kawasan pendaratan tentera Jepun untuk menyerang British pada 8 Disember 1941. Pada satu ketika dahulu, pantai ini dinamakan Pantai Cinta Berahi, dinamakan sempena seorang askar British ketika dia berada di pantai ini Perang Dunia II . Pada masa itu, askar itu menderita kerana cintanya tidak kesampaian. Di samping itu, pantai ini terkenal dengan kawasan yang panjang dan luas, dengan pasir yang indah dan air yang jernih. Pantai Cahaya Bulan telah menjadi tempat berkelah popular di kalangan keluarga setempat, terutamanya pada hujung minggu. Pantai ini dilengkapi dengan kemudahan untuk pengunjung, pilihan hotel, chalet, kawasan perkhemahan, kedai makan dan gerai, dan tandas awam.

Muzium Negeri Kelantan

Muzium ini ditubuhkan di bekas bangunan Majlis Perbandaran Kota Bharu. Pada tahun 1988, bangunan dalaman telah diubahsuai dengan menambah tambahan bilik untuk pameran muzium. Ia akhirnya dibuka pada 6 Ogos 1990 oleh Sultan Ismail Petra. Muzium ini ditubuhkan pada tahun 1992 di Istana Jahar yang merupakan tempat dimana Al-Marhum Sultan Ismail Ibni Sultan Muhammad bertitah dari 1920 ke 1944. Bangunan ini adalah harta yang dimiliki oleh PMNK dan telah diwartakan sebagai Bangunan Sejarah Negeri Kelantan pada tahun 2005 dan pameran Kastam Diraja seperti penglibatan, perkahwinan, kastam dan perkara- perkara lain yang berkaitan. Di belakang bangunan istana ini adalah Balai Senjata yang menampilkan bahagian lama Negeri Kelantan seperti keris, tombak, badik, kelapang dan senjata lain.

Hotel

Nur Muslim Homestay

Terletak di Kota Bharu berdekatan Wakaf Che Yeh, rumah percutian 3-bilik berkembar ini hanya 3.8 kilometer dari Kota Bharu Mall. Tempat ini menawarkan bilik-bilik berhawa dingin dengan dapur, ketuhar dan pembakar roti, serta cerek. TV berskrin rata dengan saluran satelit, peralatan dapur dan mesin basuh juga ditawarkan di sini.

Holiday Villa Hotel & Suites

Hanya dalam jarak 5 minit berjalan kaki dari pasar Wakaf Che Yeh dan 10 minit pemanduan dari Kota Bahru Town dan Kompleks Membeli-belah Kota Bahru, hotel ini mempunyai akses mudah ke destinasi berdekatan. Terdapat pelbagai hidangan kegemaran tempatan dan Barat yang disajikan di Lagenda Restaurant. Kopi Bar di dalam restoran ini juga menawarkan pilihan kopi tempatan dan import. Bagi penginapan pula, para tetamu boleh memilih dari 108 bilik tidur dan masing-masing dilengkapi dengan TV satelit skrin rata, kemudahan membuat teh / kopi dan peti deposit keselamatan. Terdapat bilik mandi peribadi termasuk pancuran mandian, tandas dan pengering rambut. Tempat ini juga menyediakan Wi-Fi percuma di semua bilik, keselamatan 24-jam, kaunter penerimaan tetamu 24-jam, Wi-Fi di tempat awam, parkir valet dan kemudahan rekreasi di hotel ini termasuk kolam renang dalaman dan pusat perniagaan.

evtbvsrwfq